
| Course Code | : SOS207 |
| Course Type | : Area Elective |
| Couse Group | : First Cycle (Bachelor's Degree) |
| Education Language | : Turkish |
| Work Placement | : N/A |
| Theory | : 3 |
| Prt. | : 0 |
| Credit | : 3 |
| Lab | : 0 |
| ECTS | : 6 |
This course aims at explaining the process that began with the development of information technology, to evaluate the change and addiction in the society. In this context, in course; the theory describing this change occured, the bond between the approaches transferring social change and technological developments and current impact will be discussed.
In this course ; social aspects of information technology will be analyzed. Thus, it will assess the social impact of information technology.
| Lec. Ali Erdem AKGÜL |
| 1. | Having necessary theoretical and conceptual knowledge in order to understand and analyze society. |
| 2. | Be able to comprehend the role of sociology in the understanding of social reality |
| 3. | Be aware of social problems and have a sensitive approach |
| 4. | Be able to look from an interdisciplinary perspective. |
| 5. | Be able to make predictions over sociological issues and developments. |
| 1. | BURSALI, Orhan; 2009, Bilgi Toplumu Sınıfı Dünya ve İktidar Sorunu, TÜBA Yayınları. |
| 2. | CASTELLS, Manuel; 2005, Toplumunun Yükselişi (Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür-Cilt 1), (Çev. E. Kılıç), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 1. Baskı, İstanbul. |
| 3. | CASTELLS, Manuel; 2006, Kimliğin Gücü (Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür-Cilt 2), (Çev. E. Kılıç), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 1. Baskı, İstanbul. |
| 4. | DEMİR, Müge; 2013, Yeni Medya Üzerine (Yeni İletişim Teknolojileri), Literatürk Academia Yayınları, 1. Baskı. |
| 5. | FEENBERG, Andrew vd.; 2010, Teknoloji ve Toplum (Yıkıcı Bir Direniş ve Yeniden Yapılanma), Kalkedon Yayınları, 1. Baskı |
| 6. | KILIÇBAY, Barış; 2005, Bir Teknoloji Söyleminden Parçalar: Enformasyon ve İletişim Teknolojileri Kuramlarına Tarihsel Bakış, Epos Yayınları, Ankara. |
| 7. | KURAN, Hüseyin; 2005, Türkiye İçin E-devlet Modeli (Analiz ve Model Önerisi), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul. |
| 8. | KUYUCU, Michael ve Karahisar, Tüba; 2013, Yeni İletişim Teknolojileri ve Yeni Medya, Zinde Reklam Yayıncılık, 1. Baskı. |
| 9. | LYON, David; 2006, Gözetlenen Toplum Günlük Hayatı Kontrol Etmek, (Çev. G. Soykan), Kalkedon Yayınları. |
| 10. | LYON, David; 1997, Elektronik Göz, (Çev. D. Hattatoğlu), Sarmal Yayınları. |
| 11. | ÖZKAN, Ruşen; 2002, Teknolojinin Evrimi, Pınar Yayınları. |
| 12. | SOBACI, Mehmet Zahid ve YILDIZ, Mete; 2012, E-devlet (Kamu Yönetimi ve Teknoloji İlişkisinde Güncel Gelişmeler), Nobel Yayın Dağıtım. |
| 13. | ŞENER, Gülüm ve BİLGİLİ, Can; 2013, Kültür, Kimlik, Siyaset / Sosyal Medya ve Ağ Toplumu, Grafik Tasarım Yayınları. |
| 14. | TARCAN, Ahmet; 2005, İnternet ve Toplum, Anı Yayınları, Ankara. |
| 15. | TİMİSİ, Nilüfer; 2003, Yeni İletişim Teknolojileri ve Demokrasi, Dost Kitabevi. |
| 16. | TOPRAK, Ali vd.; 2009, Toplumsal Paylaşım Ağı Facebook: "görülüyorum öyleyse varım!", Kalkedon Yayınları, İstanbul. |
| 17. | TÖRENLİ, Nurcan; 2004, Enformasyon Toplumu ve Küreselleşme Sürecinde Türkiye, Bilim ve Sanat Yayınları, 1. Baskı, Ankara. |
| 18. | UÇKAN, Özgür; 2003, E-Devlet, E-Demokrasi ve Türkiye, Literatür Yayınları, İstanbul. |
| Type of Assessment | Count | Percent |
|---|---|---|
| Final Examination | 1 | %60 |
| Assignment | 1 | %40 |
| Activities | Count | Preparation | Time | Total Work Load (hours) |
|---|---|---|---|---|
| Lecture - Theory | 14 | 2 | 2 | 56 |
| Assignment | 1 | 14 | 0 | 14 |
| Individual Work | 14 | 3 | 0 | 42 |
| Midterm Examination | 1 | 14 | 2 | 16 |
| Final Examination | 1 | 14 | 2 | 16 |
| TOTAL WORKLOAD (hours) | 144 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | PÇ-11 | |
OÇ-1 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 3 | 3 | 2 | 5 | 3 | 3 |
OÇ-2 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2 | 3 | 5 | 5 |
OÇ-3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | 5 | 5 | 1 | 4 | 5 | 5 |
OÇ-4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 4 | 1 | 3 | 5 | 4 |
OÇ-5 | 3 | 5 | 3 | 3 | 5 | 3 | 5 | 2 | 3 | 4 | 5 |