Information Package / Course Catalogue
Music Learning and Teaching Approaches
Course Code: MÖ251
Course Type: Required
Couse Group: First Cycle (Bachelor's Degree)
Education Language: Turkish
Work Placement: N/A
Theory: 2
Prt.: 0
Credit: 2
Lab: 0
ECTS: 3
Objectives of the Course

Of music education, purpose, meaning, and to have knowledge of the history of music education in Turkey. To have information about active methods in music education and to plan appropriate activities.

Course Content

Müzik eğitiminin genel amaçları, önemi ve tarihçesi. Etkili müzik öğretmeninin ve müzik dersinin özellikleri. Aktif öğrenme yöntemleri ve müzik eğitiminde kullanılan aktif yöntemler hakkında genel bilgiler ve etkinlikler. Müzik eğitimine sosyal-kültürel ve ekonomik açıdan bakış.

Name of Lecturer(s)
Prof. Ceren SAYGI GERÇEKER
Learning Outcomes
1.Have information about the basic principles of music.
2.Have information about active learning method.
3.Have information about the Orff Schulwerk approach.
4.Have information about Dalcroze method.
5.Have information about Kodaly method.
6.Have information about effective music lesson planning.
Recommended or Required Reading
1.Açıkgöz, K. Ü. (2003). Aktif Öğrenme, Kanyılmaz Matbaası, İzmir
2.Bilen, S. (1995). İşbirlikli Öğrenmenin Müzik Öğretimi ve Güdüsel Süreçler Üzerindeki Etkileri, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İzmir
3.Bilen, S., Özevin, B., Canakay, E. U. (2009). Orff Destekli Etkinliklerle Müzik Eğitimi: CD ‘li, Müzik Eğitimi Yayınları, Ankara
4.Gürgen, E. T. (2007). Orff-Schulwerk ve Kodaly Yöntemi’nin Vokal Doğaçlama, Müziksel İşitme ve Şarkı Söyleme Becerileri Üzerindeki Etkileri, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir
5.Özmenteş, G. (2005). Dalcroze Eurhytmics Öğretiminin Müziksel Beceriler, Müzik Dersine İlişkin Özgüven Üzerindeki Etkileri, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
6.Yıldırım, K. (2009). Kodaly Yönteminin İlköğretim Öğrencilerinin Keman Çalma Becerisi,Özyeterlik Algısı ve Keman Çalmaya İlişkin Tutumlar Üzerindeki Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir
Weekly Detailed Course Contents
Week 1 - Theoretical
General definition of music education, aims and importance.
Week 2 - Theoretical
The history of music teaching in Turkey
Week 3 - Theoretical
Basic principles of music education
Week 4 - Theoretical
Characteristics of qualified music teacher and an effective music lesson
Week 5 - Theoretical
Definition of learning. Discussing how effective learning takes place.Comparison of passive teaching methods and active learning methods.
Week 6 - Theoretical
Definition of learning. The importance of effective learning and a positive classroom atmosphere. Active learning
Week 7 - Practice
Applications related to active learning method.
Week 8 - Theoretical
Social, cultural and economic view of music teaching. (Midterm exam)
Week 9 - Theoretical
Introduction to student-active methods in music education
Week 10 - Theoretical
The emergence of the Orff Schulwerk approach, the general philosophy. The general features of music produced by improvisations in the Orff Schulwerk method
Week 11 - Practice
Examples of Orff Schulwerk applications.
Week 12 - Theoretical
The emergence of Dalcroze method. Basic philosophy and general characteristics of the method
Week 13 - Practice
Examples of Dalcroze applications
Week 14 - Theoretical
The emergence of Kodaly method. Basic philosophy and general characteristics of the method
Assessment Methods and Criteria
Type of AssessmentCountPercent
Midterm Examination1%40
Final Examination1%60
Workload Calculation
ActivitiesCountPreparationTimeTotal Work Load (hours)
Lecture - Theory1101525
Lecture - Practice1101020
Studio Work110010
Midterm Examination110010
Final Examination110010
TOTAL WORKLOAD (hours)75
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
PÇ-1
PÇ-2
PÇ-3
PÇ-4
PÇ-5
PÇ-6
PÇ-7
PÇ-8
PÇ-9
PÇ-10
OÇ-1
OÇ-2
OÇ-3
5
OÇ-4
OÇ-5
OÇ-6
Adnan Menderes University - Information Package / Course Catalogue
2026