
| Course Code | : SAT401 |
| Course Type | : Required |
| Couse Group | : First Cycle (Bachelor's Degree) |
| Education Language | : Turkish |
| Work Placement | : N/A |
| Theory | : 2 |
| Prt. | : 0 |
| Credit | : 2 |
| Lab | : 0 |
| ECTS | : 6 |
Teaching the works of Ottoman Empire methodologically, Making the students gain the capability of recognition and identification of the works
the effects of Baroque, Rococo, Empire and Neoclassical styles, prominent in Europe , on the Ottoman Architecture and ornamentation , and the presentation of the works , occurred with this interaction.
| Prof. Hacer Sibel ÖZDEMİR |
| 1. | Transition to Ottoman architecture after classical period and to recognize and learn the works of this transition period. |
| 2. | Learning the western influences of Ottoman architecture after the Classical Period. |
| 3. | Learning the new building types and features in Ottoman Architecture after Classical Period. |
| 4. | To be able to cpmprehend the change in Ottoman Art in the 18th-19th centuries, how modernization and western influences are interpreted together with Classical Ottoman Art. |
| 5. | To be able to compare, interpret and evaluate the art styles in Europe in the seventeenth century and their practices in Ottoman Art. To be able to transfer the acquired knowledge orally and in writing. |
| 1. | ASLANAPA, Oktay, Osmanlı Devri Mimarisi , İstanbul 1986. |
| 2. | ASLANAPA, Oktay, Türk Sanatı, İstanbul 2000. |
| 3. | AKIN, Nur - BATUR, Afife – BATUR, Selçuk, Osmanlı Mimarlığının 7 Yüzyılı / Uluslar arası Bir Miras, İstanbul 2000. |
| 4. | ARIK, Rüçhan, Batılılaşma Dönemi Tasvir Sanatı, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara 1976. |
| 5. | BAKIR, Betül, Mimaride Rönesans ve Barok, Osmanlı Başkenti İstanbul’da Etkileri, Ankara 2003. |
| 6. | BATUR, Selçuk, “Osmanlı Camilerinde Sekizgen Ayak Sisteminin Gelişmesi Üzerine”, Anadolu Sanatı Araştırmaları, 1, İstanbul 1968, s.139-163. |
| 7. | BATUR, Selçuk, “Ondokuzuncu Yüzyılın Büyük Camilerinde Son Cemaat Yeri ve Hünkar Mahfili Sorunu Üzerine”, Anadolu Sanatı Araştırmaları, 2, İstanbul 1970, s.97-104 |
| 8. | ÇETİNTAŞ, Sedat, Türk Mimari Anıtları, Bursa’da İlk Eserler, İstanbul 1946. |
| 9. | GOODWIN, Godfrey, A History of Ottoman Architecture, London 1971. |
| 10. | GÜLTEKİN, R. Eser, Ulukışla ve Öküz Mehmet Paşa Menzil Külliyesi, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 2001. |
| 11. | İNALCIK, Halil – RENDA, Günsel, Osmanlı Uygarlığı I-II, Kültür Bakanlığı, İstanbul 2003. |
| 12. | İNCİ, Nurcan, “18. Yüzyılda İstanbul Camilerine Batı Etkisiyle Gelen Yenilikler”, Vakıflar Dergisi, S.XIX, Ankara 1985, s.223-236. |
| 13. | KUBAN, Doğan, Osmanlı Mimarisi, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul 2007. |
| 14. | KURAN, Apdullah, “Yakın Çağ Türk Mimarisi Üzerine Bir Çalışma”, Milletlerarası Birinci Türk Sanatları Kongresi, Ankara 19-24 Ekim 1959, Kongreye Sunulan Tebliğler, Ankara 1962, s.270-276. |
| 15. | KURAN, Apdullah, “Osmanlı Mimarlığı ve Sanatı”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, C.3, İstanbul 1997, s.1393-1399. |
| 16. | NAYIR, Zeynep, Osmanlı mimarlığında Sultan Ahmet Külliyesi ve sonrası (1609-1690), İTÜ Mimarlık Fakültesi Yayını, İstanbul 1975. |
| 17. | PAMUKCİYAN, Kevork, “Nuru Osmaniye Camiinin Mimarı Simeon Kalfa Hakkında”, İTÜ Mimarlık Fakültesi Tarihi ve Restorasyon Enstitüsü (MTRE) Bülteni, S.13-14, Nisan 1981, s.21-23. |
| 18. | SANER, Turgut, 19. Yüzyıl İstanbul mimarlığında "Oryantalizm", Pera Turizm Yayınları, İstanbul 1998. |
| 19. | TUĞLACI, Pars, Osmanlı Mimarlığında Balyan Ailesi’nin Rolü, İstanbul 1993. |
| 20. | ÜNSAL, Behçet, Turkish Islamic Architecture in Seljuk and Ottoman Times, 1071-1923, London 1959. |
| Type of Assessment | Count | Percent |
|---|---|---|
| Midterm Examination | 1 | %40 |
| Final Examination | 1 | %60 |
| Activities | Count | Preparation | Time | Total Work Load (hours) |
|---|---|---|---|---|
| Lecture - Theory | 14 | 1 | 2 | 42 |
| Reading | 10 | 1 | 2 | 30 |
| Individual Work | 12 | 1 | 3 | 48 |
| Midterm Examination | 1 | 9 | 1 | 10 |
| Final Examination | 1 | 14 | 1 | 15 |
| TOTAL WORKLOAD (hours) | 145 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | PÇ-11 | PÇ-12 | |
OÇ-1 | 3 | 4 | 2 | |||||||||
OÇ-2 | 3 | 2 | 4 | 4 | 3 | |||||||
OÇ-3 | 3 | 2 | 3 | 4 | ||||||||
OÇ-4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 4 | 4 | 4 | 3 | ||||
OÇ-5 | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||