
| Course Code | : AI101 |
| Course Type | : Required |
| Couse Group | : N/A |
| Education Language | : Turkish |
| Work Placement | : N/A |
| Theory | : 4 |
| Prt. | : 0 |
| Credit | : 4 |
| Lab | : 0 |
| ECTS | : 4 |
To inform students about the Turkish modernization process and raise their awareness in line with Atatürk's principles and reforms, to explain the conditions under which the Turkish War of Independence was won, how the struggle for independence and sovereignty ended in victory, and to understand the fundamental philosophy of the Republic of Turkey, thereby contributing to society by fostering individuals who respect human rights and social values. The main objective of the course, which focuses on teaching the birth and development of modern Turkey, is to provide accurate information about the Atatürkist Thought System, the history of the Republic of Turkey, and threats to Turkey and the implementation of the Atatürkist Thought System. To raise, strengthen, and unite Turkish youth around national goals in accordance with the Atatürkist Thought System, within an indivisible unity with their country, nation, and state; to raise individuals with rational, modern, honorable, hard-working personalities, filled with love for their country and nation, and with ideas of tolerance and humanity. To teach university students about Turkey's recent history in line with the developments of the 20th century, enabling them to connect with the past through accurate information. To instill in Turkish youth the responsibility of passing on our national and modern values from generation to generation, and to make them aware that they are the bearers of our Republic and its achievements.
Bu derste ilk etapta Atatürk İlke ve İnkılapları Tarihi dersinin amacı ve inkılap kavramı, Osmanlı Devleti'ni kurtarma çabaları, fikir akımları, Osmanlı Devleti’nin yıkılışını ve Türk inkılabını hazırlayan sebeplere toplu bakış, Osmanlı Devleti'nin parçalanması, I. Dünya Savaşı ve Cepheler, Mondros Ateşkes Antlaşması, işgaller karşısında memleketin durumu ve Mustafa Kemal Paşa'nın tepkisi, Mustafa Kemal Paşa'nın Samsun'a çıkışı, kongreler yoluyla teşkilatlanma, Kuvayı Milliye ve Misak-ı Milli, TBMM'nin açılması ve İstiklal Savaşı'nın yönetimini ele alması, Sakarya Savaşına kadar Milli Mücadele, Sakarya Savaşı ve Büyük Taarruz, eğitim ve kültür alanında Millî Mücadele, sosyal ve iktisadi alanda Millî Mücadele ve Mudanya'dan Lozan'a kadarki süreç işlenecektir. Ardından saltanatın kaldırılmasıyla başlayan siyasal alan başta olmak üzere eğitim-kültür, hukuk, ekonomik ve toplumsal alanda gerçekleştirilen ve Türk toplumunu muasır medeniyetler düzeyine ulaştırmayı amaçlayan inkılaplar ele alınacaktır. Atatürk döneminde çok partili hayata geçiş denemeleri ve Türk dış politikası, II. Dünya Savaşı ve savaş sonrası Türkiye’de çok partili hayata geçiş, on yıl süren Demokrat Parti iktidarı, 27 Mayıs 1960’da ilk askerî darbe ve darbe sonrasından 1980 askerî darbesine kadar ortaya çıkan iç ve dış gelişmeler, koalisyon hükûmetleri ve ordunun tekrar siyasal hayata müdahalesi, ele alınacak konular arasındadır.
| Ins. Banu BERBER BABALIK |
| Ins. Coşkun TÜRKAN |
| Ins. Çiğdem BUDAK |
| Ins. Derya GENÇ ACAR |
| Ins. Derya GÜRTAŞ DÜNDAR |
| Ins. Dilek AKALIN |
| Ins. Fatma TOMBAK |
| Ins. Gülten SAVRAN |
| Ins. Merve Tuba ERDEN |
| Ins. Mesude ÖZDİLLİ |
| Ins. Mutlu ADAK |
| Ins. Seda SARIKAYA SARİDEMİR |
| 1. | Understanding the Concept of History of Revolution |
| 2. | A Correct Understanding of the Turkish Revolution |
| 3. | Providing Information on Current Issues in the Light of the Accumulation of Assessment |
| 4. | To understanding of Turkısh modernization dimensions |
| 5. | Acquiring the Ability to Make the Synthesis of National and Universal Values |
| 6. | Understand the philosophy of the Republic of Turkey |
| 1. | Atatürk, Mustafa Kemal, Nutuk, Devlet Basımevi, İstanbul 1938. |
| 2. | Borak, Sadi, Atatürk'ün Resmi Yayınlara Girmemiş Söylev, Demeç ve Yazışmaları, Kaynak Yayınları, İstanbul, 1997. |
| 3. | Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri, I-III, (Der. Nimet Arsan), Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara, 1997. |
| 4. | Atatürk’ün Tamim, Telgraf ve Beyannameleri IV (Açıklamalı Dizin İle), Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara, 2006. |
| 5. | Andrew Mango, Atatürk-Modern Türkiye’nin Kurucusu, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2002. |
| 6. | Berkes, Niyazi, Türkiye’de Çağdaşlaşma, (Haz. Ahmet Kuyaş), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2012. |
| 7. | Bernard Lewis, Modern Türkiye’nin Doğuşu, Çev. Metin Kıratlı, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 2004. |
| 8. | Berkes, Niyazi, Türkiye’de Çağdaşlaşma, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2012. |
| 9. | Mardin, Şerif, Jön Türklerin Siyasi Fikirleri, 1895-1905, III. Baskı, İletişim Yayınları, İstanbul 1989. |
| 10. | Mardin, Şerif, Türk Modernleşmesi, İletişim Yayınları, İstanbul 1991. |
| 11. | Ahmad, Feroz, Modern Türkiye’nin Oluşumu, Kaynak Yayınları, İstanbul 2012. |
| 12. | Timur, Taner, Türk Devrimi ve Sonrası, İmge Kitabevi Yayınları, Ankara 2018. |
| 13. | Tanör, Bülent, Kurtuluş Kuruluş, Cumhuriyet Kitapları, İstanbul 2010. |
| 14. | Erik Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, Çev. Yasemin Saner, İletişim Yayınları, İstanbul, 2001. |
| 15. | M. Şükrü Hanioğlu, Atatürk, Entelektüel Biyografi, Bağlam Yayınları, İstanbul, 20023. |
| 16. | Âfetinan, A. Medenî Bilgiler ve M. Kemal Atatürk’ün El Yazıları, 2. Baskı, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 1988. |
| 17. | Goloğlu, Mahmut, Milli Mücadele Tarihi V 1923 Türkiye Cumhuriyeti, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2011. |
| 18. | Turan, Şerafettin, Atatürk’ün Düşünce Yapısını Etkileyen Olaylar, Düşünürler, Kitaplar, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 1982. |
| 19. | Alpkaya, Faruk, Türkiye Cumhuriyeti’nin Kuruluşu (1923-1924), İletişim Yayınevi, İstanbul, 1998. |
| 20. | Tanör, Bülent, Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeleri (1789-1980), Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 1998. |
| 21. | Türkiye Tarihi 4, Çağdaş Türkiye (1908-1980), Yay. Yön. Sina Akşin, Cem Yayınevi, İstanbul, 1995. |
| 22. | Türkiye’nin 1950’li Yılları, Der. Mete Kaan Kaynar, İletişim Yayınları, İstanbul, 2019. |
| 23. | Türkiye’nin 1960’lı Yılları, Der. Mete Kaan Kaynar, İletişim Yayınları, İstanbul, 2017. |
| 24. | İlber Ortaylı, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, Hil Yayınları, İstanbul, 1995. |
| 25. | Turan, Şerafettin, Türk Devrim Tarihi 1-5, Bilgi Yayınları, İstanbul 2019 |
| Type of Assessment | Count | Percent |
|---|---|---|
| Final Examination | 1 | %100 |
| Activities | Count | Preparation | Time | Total Work Load (hours) |
|---|---|---|---|---|
| Individual Work | 28 | 3 | 0 | 84 |
| Final Examination | 1 | 14 | 2 | 16 |
| TOTAL WORKLOAD (hours) | 100 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | PÇ-11 | PÇ-12 | PÇ-13 | PÇ-14 | PÇ-15 | PÇ-16 | PÇ-17 | PÇ-18 | PÇ-19 | |
OÇ-1 | 1 | 4 | 5 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | |||
OÇ-2 | 1 | 5 | 5 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | |||
OÇ-3 | 1 | 4 | 5 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | |||
OÇ-4 | 1 | 4 | 4 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | |||
OÇ-5 | 1 | 4 | 4 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | |||
OÇ-6 | 5 | 4 | 5 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | |||