
| Course Code | : GZT329 |
| Course Type | : Area Elective |
| Couse Group | : First Cycle (Bachelor's Degree) |
| Education Language | : Turkish |
| Work Placement | : N/A |
| Theory | : 3 |
| Prt. | : 0 |
| Credit | : 3 |
| Lab | : 0 |
| ECTS | : 5 |
The aim of this course is to enable students to understand the development of critical thinking and critical thinking styles, the currents of thought that have been formed since its emergence, the current reflections of these currents and critical thinking practices.
In the course, critical theorists and various movements, schools and their reflections on social, political and economic life will be discussed.
| Prof. Hüseyin ÇELİK |
| 1. | Will be able to explain the basic approaches (liberal and critical approaches) that shape the field of mass communication. |
| 2. | Will be able to explain the basic concepts, background and historical classification of the critical approach. |
| 3. | Will be able to analyze the main divergence points and features of each approach constituting the critical paradigm. |
| 4. | Will be able to evaluate the critical approach's view of the media environment as a whole at the level of production, product. |
| 5. | Will be able to evaluate the theoretical principles of the critical approach and its reflections on daily life. |
| 1. | Bottomore, Tom (1997). Frankfurt Okulu. Ankara: Vadi Yayınları. |
| 2. | Erdoğan, İrfan (2001). “Kitle İletişimi Örneğiyle Marksist Siyasal Ekonomi Yaklaşımı Üzerine Bir Tartışma”. Praxis. Güz. Sayı 4. ss. 276-313. |
| 3. | Garnham, Nicholas (2008). “Bir Kültürel Materyalizm Teorisine Doğru”. İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzlaşmalar içinde. (Der.)Sevilay Çelenk. Ankara: DeKi Basım Yayım. |
| 4. | Geuss, Raymond (2002). Eleştirel Teori: Habermas ve Frankfurt Okulu. Ayrıntı Yayınları. |
| 5. | Golding, Peter ve Murdock, Graham (2002). “Kültür, İletişim ve Ekonomi Politik”. Medya Kültür Siyaset içinde. (Der.) Süleyman İrvan. Ankara: Alp Yayınevi. |
| 6. | Hall, Stuart (2008). “Kültürel Çalışmalar ve Teorik Mirası”. İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzlaşmalar içinde. (Der.)Sevilay Çelenk. Ankara: DeKi Basım Yayım. |
| 7. | Kellner, Douglas (2008). “Ayrımın Üstesinden Gelmek: Kültürel Çalışmalar ve Ekonomi-Politik”. İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzlaşmalar içinde. (Der.)Sevilay Çelenk. Ankara: DeKi Basım Yayım. |
| 8. | Krogh, Thomas (1994). “Frankfurt Okulunun Kültür Analizi”. Medya İktidar İdeoloji içinde, (Der.) Mehmet Küçük. Ankara: Ark. |
| 9. | Mutlu, Erol (2012). İletişim Sözlüğü, Ankara: Ark Yayınları. |
| 10. | Slack, J. Darly ve Martin Allor (1997). “Eleştirel İletişim Araştırmalarının Politik ve Epistemolojik Kökenleri”. Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları. Yıllık 94-95. ss. 263-274. |
| 11. | Smith, Philip (2005). Kültürel Kuram. İstanbul: Babil Yayınları. |
| 12. | Tomlinson, John (1999), Kültürel Emperyalizm: Eleştirel Bir Giriş. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. |
| Type of Assessment | Count | Percent |
|---|---|---|
| Midterm Examination | 1 | %40 |
| Final Examination | 1 | %60 |
| Activities | Count | Preparation | Time | Total Work Load (hours) |
|---|---|---|---|---|
| Lecture - Theory | 13 | 3 | 3 | 78 |
| Individual Work | 10 | 1 | 2 | 30 |
| Midterm Examination | 1 | 8 | 2 | 10 |
| Final Examination | 1 | 8 | 2 | 10 |
| TOTAL WORKLOAD (hours) | 128 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | PÇ-11 | PÇ-12 | PÇ-13 | |
OÇ-1 | 4 | 5 | 5 | ||||||||||
OÇ-2 | 4 | 5 | 5 | ||||||||||
OÇ-3 | 4 | 5 | 5 | ||||||||||
OÇ-4 | 4 | 5 | 5 | ||||||||||
OÇ-5 | 4 | 5 | 5 | ||||||||||