
| Course Code | : REH331 |
| Course Type | : Area Elective |
| Couse Group | : First Cycle (Bachelor's Degree) |
| Education Language | : Turkish |
| Work Placement | : N/A |
| Theory | : 2 |
| Prt. | : 0 |
| Credit | : 2 |
| Lab | : 0 |
| ECTS | : 3 |
In particular, it is aimed at introducing stories and symbols by using sources, identities and events about the Classical Greek and Roman Mythologies. Definition of Iconographic analysis method proposed by Panofsky; evaluation of basic sources with Byzantine and European paintings samples; Iconographical analysis of issues in the Torah and Bible which European painting art based on; Life stories of Prophets Adam, Abraham and Moses in the Torah; The life stories of Mary, John the Baptist and Prophet Jesus in the Bible with the examination of painting examples; Eastern and Islamic mythology. Unique examples of Turkish-Islamic Iconography will be mentioned. When those subjects are discussed, similarities with other world myths will be emphasized.
Within the context of the course, iconographic analysis suggested by E.Panofsky will be defined; the basic sources will be evaluated in the light of Byzantine and European painting samples. The subjects in the Torah and the Bible which European Painting Art based on, will be mentioned by using iconographic analysis.
| Prof. Gül ERBAY ASLITÜRK |
| 1. | Understands the iconography and analysis methods. |
| 2. | Recognizes Iconographic elements in Greek mythology. |
| 3. | Recognizes iconographic elements in Torah. |
| 4. | Recognizes the Iconographic elements in the Bible. |
| 5. | Recognizes iconographic elements moved from Central Asia to Anatolia. |
| 6. | Recognizes the iconographic elements of Eastern and Islamic culture. |
| 1. | Uşkun Tükel, Resmin Dili: İkonografiden Göstergebilime, İst 2005. |
| 2. | Bedrettin Cömert, Mitoloji ve İkonografi, Ank. 2010. |
| 3. | Emel Esin, Orta Asya’dan Osmanlıya İkonografik Motifler, İst 2004. |
| 4. | Mellink, Machteld J. - Edith Porada - Tahsin Ozguç, Aspects of Art and Iconography: Anatolia and Its Neighbors. Sutudies in Honor of Nimet Ozguc, Ank 1993. |
| 5. | Bernard O’cane, The Iconography of Islamic Art: Studies in Honour of Robert Hillenbrand, 2008. |
| 6. | Philip Sherrard, Constantinople : Iconography of A Sacred City, London 1956. |
| 7. | Şinasi Başeğmez, İcons, İst 1989. |
| 8. | Ewa Balicka – Witakowska, İkonalar: Makaleler, İSt 2005. |
| 9. | Nilay Yılmaz, Ayasofya Müzesi'ndeki İkonalar Kataloğu. Vol 1-2, Ank 1993. |
| 10. | Tayfun Akkaya, Ortodoks İkonaları Genel bir bakış, İst 2000. |
| 11. | Barut, Ferda (2012). “Teoloji, Liturji ve İkonografi İlişkisi Bağlamında Bizans Manastırları”, Arkeoloji ve Sanat, S:141, S.111-120. |
| 12. | Bilici, Z. Kenan, (1993). “Cizre Ulu Camisi Kapı Tokmaklarının İkonografik ve Kronolojik Değeri Üzerine Bir Etüt”, Sanat Tarihinde İkonografik Araştırmalar (Güner İnal’a Armağan), 1993, s. 73-86 |
| 13. | Çağlıtütüncigil, Ersel, (2013). “ Türk Süsleme Sanatında Nar: “Form, Köken Ve İkonografik Anlamı”, TÜBAR-XXXIII, 61-92. |
| 14. | Çakmakoğlu Kuru, Alev (2017). “Anıtkabir’deki Renkli Taş Süslemeler -İkonografik Bir Yaklaşım”, STD, XXVI, s: 69 – 93. |
| 15. | Çaycı, Ahmet (2002). Anadolu Selçuklu Sanatında Gezegen ve Burç Tasvirleri, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. |
| 16. | Çaycı, Ahmet (2006). “Asya’dan Anadolu’ya Uzanan Serüven: Çark-ı Felek ve Ejder Birlikteliğinin Nadir Bir Konya Örneği”, Sanatta Anadolu Asya İlişkileri, Prof. Dr. Beyhan Karamağaralı’ya Armağan, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, 129-136. |
| 17. | Çaycı, Ahmet (2016). “Zaman ve Sanat Bağlamında Çarkıfelek Motifi”, Uluslararası İslâm Medeniyetinde Zaman Sempozyumu Bildirileri C.II, İstanbul, 299-306 |
| 18. | Doğan Şaman, Nermin (2001). “Oklu Çakır/Oklu Çark/Gök Çığrısı: Selçuklu Süslemesinde Bir Motif”, I. Uluslararası Selçuklu Medeniyetleri Kongresi Bildirileri Kitabı I, Konya: Selçuk Üniversitesi Selçuklu Araştırmaları Merkezi Yayınları, 243-249. |
| 19. | Ferguson, G. (1954). Signs and Symbols in Christian Art, Oxford University Press. |
| 20. | Mercangöz, Zeynep (1993). 'Ortaçağ Hristiyan Tasvirlerinde Meryem’in Mavi Giysisi Üzerine', Sanat Tarihinde İkonografik Araştırmalar, Güner İnal’a Armağan, Ankara, 325-338. |
| 21. | Tezcan Kaya, Gülsen (2016). “Türk İslam Tasvir Sanatında Şeytan Suretlerinin İkonografik Çözümlemesi”, XX. Uluslararası Ortaçağ ve Türk Dönemi Kazıları Ve Sanat Tarihi Araştırmaları Sempozyumu Bildirileri (02-05 Kasım 2016), s: 369-387. |
| 22. | Tükel Uşun, Arsal, Serap Y., (2014), Sözden İmgeye Batı Sanatında İkonografi. |
| Type of Assessment | Count | Percent |
|---|---|---|
| Midterm Examination | 1 | %40 |
| Final Examination | 1 | %60 |
| Activities | Count | Preparation | Time | Total Work Load (hours) |
|---|---|---|---|---|
| Lecture - Theory | 14 | 2 | 2 | 56 |
| Midterm Examination | 1 | 8 | 1 | 9 |
| Final Examination | 1 | 8 | 1 | 9 |
| TOTAL WORKLOAD (hours) | 74 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | PÇ-11 | PÇ-12 | PÇ-13 | PÇ-14 | PÇ-15 | PÇ-16 | |
OÇ-1 | 4 | 4 | 4 | 1 | 5 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 5 | 1 | 5 | 5 |
OÇ-2 | 4 | 4 | 4 | 1 | 5 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 5 | 1 | 5 | 5 |
OÇ-3 | 4 | 4 | 4 | 1 | 5 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 5 | 1 | 5 | 5 |
OÇ-4 | 4 | 4 | 4 | 1 | 5 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 5 | 1 | 5 | 5 |
OÇ-5 | 4 | 4 | 4 | 1 | 5 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 5 | 1 | 5 | 5 |
OÇ-6 | 4 | 4 | 4 | 1 | 5 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 5 | 1 | 5 | 5 |