
| Course Code | : OÖÖ227 |
| Course Type | : Required |
| Couse Group | : First Cycle (Bachelor's Degree) |
| Education Language | : Turkish |
| Work Placement | : N/A |
| Theory | : 3 |
| Prt. | : 0 |
| Credit | : 3 |
| Lab | : 0 |
| ECTS | : 5 |
The purpose of this course is to describe the basic characteristics, principles, gains, indicators and environmental characteristics of the 3-6 year old pre-school education program implemented in Turkey, to know program activities and the forms to be used in program, to plan, implement and assessment monthly education plan, daily education flow and activity plan.
Importance, basic principles and elements of educational program, historical development process of Turkish preschool education programs, basic features of Turkish preschool education program, gains, indicators and characteristics of learning environment, program activities and the forms used in the program, planning (monthly plan, daily plan and activity plan), applying, and assessment; applied studies in classroom related to preschool education program
| Assoc. Prof. Duriye Esra ANGIN |
| 1. | Knows the objectives and basic principles of the preschool education program. |
| 2. | Knows the skill, process component, learning and sub-learning outcomes. |
| 3. | Knows the field skills included in the preschool education program. |
| 4. | Have knowledge of social-emotional learning skills, conceptual skills, dispositions, the Virtue-Value-Action Model, literacy skills, concepts, guidance and psychological counseling services in early childhood education, and differentiation within the curriculum |
| 5. | Knowledge of the planning and implementation of the preschool education program, play in early childhood education, monthly education plans, daily plans, start-of-the-day routines, types of activities, and family/community involvement activities. |
| 6. | Knows how to recognize, evaluate and report on children in the pre-school education program. |
| 7. | Knows characteristics of learning environment. |
| 1. | MEB. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Okul Öncesi Eğitim Programı. https://tymm.meb.gov.tr/upload/program/2024programokuloncesiOnayli.pdf |
| 2. | Gürkan, T. (2015). Okul öncesi eğitim programlarının genel özellikleri ile kazanım ve göstergeler. Köksal Akyol, A. (Ed). Her yönüyle okul öncesi eğitim – 15: Okul öncesi eğitim programları içinde (ss.34-60). Ankara: Hedef CS Basın Yayın. |
| 3. | Aral, N. ve Can Yaşar, M. (2015). 36-72 aylık çocuklar için eğitim programı. Köksal Akyol, A. (Ed). Her yönüyle okul öncesi eğitim – 15: Okul öncesi eğitim programları içinde (ss.59-76). Ankara: Hedef CS Basın Yayın. |
| 4. | Aral, N., Kandır, A. ve Can Yaşar, M. (2011). Okul öncesi eğitim ve okul öncesi eğitim programı. (Geliştirilmiş IV. Baskı). İstanbul: YA-PA. |
| 5. | Kandır, A., Özbey, S., İnal, G.(2010). Okulöncesi Eğitimde Kuramsal Temeller, İstanbul: Morpa Kültür Yayınları |
| 6. | MEB. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Okul Öncesi Eğitim Programı Türkçe Alanı Öğretmen Kılavuz Kitabı. https://tymm.meb.gov.tr/upload/kitap/turkce-alani.pdf |
| 7. | MEB. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Okul Öncesi Eğitim Programı Türkçe Alanı Öğretmen Kılavuz Kitabı. https://tymm.meb.gov.tr/upload/kitap/sosyal-alan.pdf |
| 8. | MEB. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Okul Öncesi Eğitim Programı Sosyal Duygusal Öğrenme becerileri ve Değerler Öğretmen Kılavuz Kitabı. https://tymm.meb.gov.tr/upload/kitap/sosyal-duygusal-ogrenme-becerileri.pdf |
| 9. | MEB. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Okul Öncesi Eğitim Programı Sanat Alanı Öğretmen Kılavuz Kitabı. https://tymm.meb.gov.tr/upload/kitap/sanat-alani.pdf |
| 10. | MEB. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Okul Öncesi Eğitim Programı Müzik Alanı Öğretmen Kılavuz Kitabı. https://tymm.meb.gov.tr/upload/kitap/muzik-alani.pdf |
| 11. | MEB. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Okul Öncesi Eğitim Programı Matematik Alanı Öğretmen Kılavuz Kitabı. https://tymm.meb.gov.tr/upload/kitap/matematik-alani.pdf |
| 12. | MEB. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Okul Öncesi Eğitim Programı Fen Alanı Öğretmen Kılavuz Kitabı. https://tymm.meb.gov.tr/upload/kitap/fen-alani.pdf |
| 13. | MEB. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Okul Öncesi Eğitim Programı Hareket ve Sağlık Alanı Öğretmen Kılavuz Kitabı. https://tymm.meb.gov.tr/upload/kitap/hareket-ve-saglik-alani.pdf |
| 14. | MEB. (2024). 3 Yaş Çekirdek 1. https://tymm.meb.gov.tr/upload/kitap/etkinlik_3_1.pdf |
| 15. | MEB. (2024). 4 Yaş Çekirdek 2. https://tymm.meb.gov.tr/upload/kitap/etkinlik_4_2.pdf |
| 16. | MEB. (2024). 5 Yaş Çekirdek 3.https://tymm.meb.gov.tr/upload/kitap/etkinlik_5_3.pdf |
| Type of Assessment | Count | Percent |
|---|---|---|
| Midterm Examination | 1 | %40 |
| Final Examination | 1 | %60 |
| Activities | Count | Preparation | Time | Total Work Load (hours) |
|---|---|---|---|---|
| Lecture - Theory | 14 | 0 | 3 | 42 |
| Assignment | 1 | 0 | 3 | 3 |
| Midterm Examination | 1 | 0 | 32 | 32 |
| Final Examination | 1 | 0 | 48 | 48 |
| TOTAL WORKLOAD (hours) | 125 | |||
PÇ-1 | PÇ-2 | PÇ-3 | PÇ-4 | PÇ-5 | PÇ-6 | PÇ-7 | PÇ-8 | PÇ-9 | PÇ-10 | |
OÇ-1 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 |
OÇ-2 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | 3 | 4 |
OÇ-3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 |
OÇ-4 | 3 | 2 | 3 | 5 | 4 | 3 | 4 | 2 | 4 | 4 |
OÇ-5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 2 | 3 | 3 |
OÇ-6 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 2 | 2 | 3 |
OÇ-7 | 3 | 2 | 2 | 5 | 4 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 |